Zgodnie z ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2021 r. poz. 888, z późn. zm.) właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy na nieczystości ciekłe lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, które spełniają wymagania określone w przepisach odrębnych. Przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest konieczne, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków.
Właściciele nieruchomości zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3a w/w ustawy zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez gromadzenie nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych. Z kolei, art. 5 ust. 1 pkt 3b tejże ustawy – zobowiązuje właścicieli do pozbywania się zebranych nieczystości ciekłych na terenie swojej nieruchomości w sposób zgodny z przepisami ustawy oraz przepisami odrębnymi.
Stosownie do postanowień zawartych w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach – właściciele nieruchomości, którzy pozbywają się nieczystości ciekłych z terenu swojej posesji są zobowiązani do:
1) zawarcia umowy z właściwym podmiotem, którym jest:
- gminna jednostka organizacyjna prowadząca działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych lub
- przedsiębiorca, posiadający zezwolenie na prowadzenie działalności w tym zakresie.
Gmina Boguty-Pianki nie posiada gminnej jednostki organizacyjnej, ale istnieje możliwość wykonywania obowiązku pozbywania się nieczystość ciekłych z nieruchomości poprzez zlecenie usługi przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych. Na terenie Gminy Boguty-Pianki stosowne zezwolenia posiadają następujący przedsiębiorcy:
2) udokumentowania wykonania obowiązku przez okazanie umowy oraz dowodów zapłaty za usługi pozbywania się nieczystości ciekłych. Oznacza to, że właściciel nieruchomości musi zawrzeć umowę z którymkolwiek przedsiębiorcą wymienionym w powyższej tabeli, zlecać na bieżąco wykonanie usługi oraz przechowywać umowę i dowody zapłaty za wykonanie w/w usługi. Warto przy tym zwrócić uwagę, że stosowna dokumentacja powinna zawierać dowody zapłaty za wszystkie wywozy, których częstotliwość winna uniemożliwiać wypływ nieczystości ze zbiornika, wynikający zwłaszcza z jego przepełnienia, oraz umożliwiać ciągłość w korzystaniu ze zbiornika. Niewłaściwe postępowanie ze ściekami stwarza zagrożenie sanitarne – zanieczyszczenie wód powierzchniowych i gruntowych.
Wspomniana ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zobowiązuje Wójta Gminy Boguty-Pianki do sprawowania kontroli nad przestrzeganiem i stosowaniem jej przepisów.
Od 2022 roku Wójt Gminy Boguty-Pianki zwiększy kontrole w tym zakresie.
Pamiętajmy o tym, aby regularnie opróżniać zbiorniki bezodpływowe oraz wymagać potwierdzenia wykonania usługi od przedsiębiorcy, który wykonuje dla nas usługę opróżniania zbiornika na nieczystości ciekłe.
W przypadku posiadania przydomowej oczyszczalni ścieków – właściciel nieruchomości powinien mieć na uwadze, aby osad ściekowy regularnie wywozić zgodnie z instrukcją eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków oraz pamiętać o tym, aby wykonywać stosowne badania oczyszczonych ścieków (tzn. ścieków wprowadzanych do wód lub do ziemi), zgodnie z obowiązującymi odrębnymi przepisami.
Urząd Gminy w Bogutach-Piankach informuje wszystkich producentów rolnych, że w terminie od dnia 1 lutego do dnia 28 lutego 2022 r. należy złożyć odpowiedni wniosek do Wójta Gminy Boguty-Pianki o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej w ramach limitu określonego na 2022 rok.
W celu usprawnienia pracy, składane wnioski o zwrot podatku akcyzowego powinny być kompletnie wypełnione, wraz z wymaganymi dokumentami:
• Wniosek o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej (wniosek w załączniku)
Wzór wniosku o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napdowego wykorzystywanego do produkcji rolnej w 2022 r
• dokument wydany przez kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zawierający informacje o liczbie dużych jednostek przeliczeniowych bydła będącego w posiadaniu producenta rolnego;
- faktury VAT potwierdzające zakup oleju napędowego w okresie od 1 sierpnia 2021 r. do 31 stycznia 2022 r.;
- Oświadczenie o prowadzeniu działalności rolniczej ze wskazaniem: formy prawnej beneficjenta pomocy, kategorii przedsiębiorstwa, klasy działalności- klasa PKD (oświadczenie w załączniku);
Oświadczenie o prowadzeniu działalności rolniczej ze wskazaniem: formy prawnej beneficjenta pomocy, kategorii przedsiębiorstwa, klasy działalności- klasa PKD - Klauzula RODO ( klauzula w załączniku);
- Formularz informacji o pomocy publicznej(formularz w załączniku);
Formularz informacji o pomocy publicznej - wykazanie aktualnych dzierżaw;
W SZCZEGÓLNOŚCI NALEŻY ZWRÓCIĆ UWAGĘ NA:
- PODANIE PRAWIDŁOWEGO NUMERU KONTA BANKOWEGO, NA KTÓRY BĘDZIE DOKONYWANY ZWROT;
- PODPISY NA WNIOSKU I OŚWIADCZENIACH;
- PODANIE NUMERU TELEFONU, W CELU EWENTUALNYCH WYJAŚNIEŃ.
Roczny limit zwrotu podatku akcyzowego jest ustalony jako suma:
• kwoty stanowiącej iloczyn stawki zwrotu podatku na 1 litr oleju napędowego, liczby 110 oraz powierzchni użytków rolnych,
• kwoty stanowiącej iloczyn stawki zwrotu podatku na 1 litr oleju napędowego, liczby 40 oraz średniej rocznej liczby dużych jednostek przeliczeniowych bydła.
Stawka zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej w 2022 roku wynosi 1 zł na 1 litr oleju.
Wypłata kwoty zwrotu nastąpi w terminie 1 - 30 kwietnia 2022 r.
Ankieta jest skierowana do polskich rolników i służy poznaniu opinii na temat zagadnień wodno-melioracyjnych. Badanie jest realizowane na zlecenie firmy Agrocom Polska i jest częścią projektu INOMEL (współfinansowanego ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.)
Dostępna pod linkiem:
https://forms.gle/vejj2wCt71Dp6hVEA
Odpowiedzi są anonimowe i będą prezentowane tylko w postaci zbiorczych opracowań.
Opinie rolników w tej sprawie są bardzo ważne, a uzyskane wyniki posłużą do:
a) upowszechniania znaczenia gospodarczego, społecznego i środowiskowego nowoczesnych rozwiązań melioracyjnych,
b) wpływania na kształt polityki rolnej sprzyjającej inwestycjom melioracyjnym,
c) wsparcia rozwoju polskich gospodarstw rolnych w obliczu aktualnych wyzwań przyrodniczych i ekonomicznych.
Ewentualne pytania dotyczące ankiety i badań z nią związanych należy kierować na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
Gmina Boguty-Pianki w partnerstwie z Samorządem Województwa Mazowieckiego realizuje projekt pn. „Mazowiecki program przygotowania szkół, nauczycieli i uczniów do nauczania zdalnego” w ramach X Osi priorytetowej „Edukacja dla rozwoju regionu”, Działania 10.1 „Kształcenie i rozwój dzieci i młodzieży”, Poddziałania 10.1.1 „Edukacja ogólna”, którego celem jest podniesienie jakości nauczania w min. 330 szkołach z terenu Województwa Mazowieckiego poprzez zakup sprzętu i oprogramowania oraz przeprowadzenie szkoleń mających na celu przygotowanie szkół, nauczycieli i uczniów do nauki zdalnej. W ramach projektu Szkoła Podstawowa im. Ojca Świętego Jana Pawła II w Bogutach-Piankach otrzyma pakiet sprzętu w postaci: zestawów komputerowych, laptopów, drukarek, urządzenia wielofunkcyjnego, projektora multimedialnego, monitora interaktywnego oraz pakiet oprogramowań wspierających naukę zdalną. Ponadto wsparciem szkoleniowym w zakresie nauczania zdalnego objęci zostaną nauczyciele i uczniowie. Wartość projektu wynosi 55 624 305, 00 zł, natomiast dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi: 40 374 335, 00 zł.
KRUS zgodnie ze swym ustawowym obowiązkiem zapewnia rolnikom uprawnionym do świadczeń Kasy możliwość korzystania z rehabilitacji leczniczej. Rehabilitacja jest organizowana w formie
21-dniowych, bezpłatnych turnusów prowadzonych we własnych Centrach Rehabilitacji Rolników KRUS w Kołobrzegu, Świnoujściu, Szklarskiej Porębie, Jedlcu, Iwoniczu Zdroju i Horyńcu Zdroju.
Osoba, która chce skorzystać z rehabilitacji organizowanej przez KRUS, musi spełniać określone wymogi.
Z rehabilitacji Leczniczej mogą skorzystać rolnicy ubezpieczeni w KRUS z mocy ustawy w pełnym zakresie, osoby ubezpieczone na wniosek w pełnym zakresie nieprzerwanie co najmniej przez
18 miesięcy przed złożeniem wniosku oraz osoby posiadające prawo do okresowej renty rolniczej
z tytułu niezdolności do pracy, jeżeli zachowały zdolność do samodzielnej egzystencji,
ze schorzeniami:
-
Narządu ruchu (np. stany pourazowe kości, stawów, choroby zwyrodnieniowe kręgosłupa
i pozostałych stawów, reumatoidalne zapalenie stawów) -
Układu krążenia (np. choroba niedokrwienna serca, nadciśnienie tętnicze)
-
Po przebytej chorobie COVID-19 (np. przebyte covidowe śródmiąższowe zapalenie płuc
w okresie wydolności oddechowej). Rehabilitacja po COVID-19 może być przeprowadzona po co najmniej 12 tygodniach od zachorowania.
W przypadku zainteresowania wyjazdem na rehabilitację należy złożyć Wniosek o skierowanie na rehabilitację leczniczą (formularz KRUS) wystawiony przez lekarza POZ lub lekarza specjalistę wraz z niezbędnymi wynikami badań i dokumentacją dot. leczenia.
Druk wniosku dostępny jest na stronie internetowej Kasy www.krus.gov.pl w zakładce Rehabilitacja lub w placówce KRUS.
Wniosek o skierowanie na rehabilitację leczniczą wraz z załącznikami należy złożyć w najbliższej Placówce KRUS.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 29 760-74-20
W związku przeprowadzeniem inwentaryzacji źródeł ciepła na terenie Gminy Boguty-Pianki od 04.10.2021 r do 07.11.2021 r. odwiedzą Państwa ankieterzy firmy Ekodialog. Przeprowadzą oni krótką ankietę m.in. na temat rocznego zużycia paliwa do ogrzewania czy instrukcji obsługi źródła ciepła. Ankieterzy będą posiadać stosowne upoważnienie Wójta. Zwracamy się do Państwa z prośbą o rzetelną informację na temat stosowanego źródła ciepła. Ocena skali problemu ułatwi skuteczne pozyskiwanie dofinansowanie na wymianę kotłów oraz innych zadań z zakresu ochrony powietrza.
Do końca spisu zostało kilka dni. Spora grupa mieszkańców Mazowsza przypomniała sobie o tym obowiązku właśnie teraz, blokując infolinię i punkty spisowe. Jeśli obawiasz się, że nie zdążysz się spisać i zapłacisz grzywnę, to mamy dla Ciebie rozwiązanie. Zostaw numer telefonu na infolinii. Oddzwonimy.
Najprostszą i najwygodniejszą metodą udziału w spisie jest samodzielne wypełnienie formularza na stronie https://spis.gov.pl/. Logujesz się podając identyfikator PESEL lub przez profil zaufany.
Do końca września jest również możliwość spisania się przez telefon. To odpowiednia opcja dla osób, które nie mają komputera z Internetem lub wolą mieć wsparcie rachmistrza. Ze względu na bardzo duże obciążenie infolinii, zmieniono zasady jej funkcjonowania. Wystarczy zadzwonić pod nr 22 279 99 99, postępować zgodnie z komunikatami i na koniec zostawić swój nr telefonu. Rachmistrz bardzo szybko oddzwoni z nr infolinii lub 22 828 88 88. Na ekranie może się wyświetlić tylko jeden z tych dwóch numerów.
Jeśli w najbliższym czasie będziesz w urzędzie gminy/miasta, możesz skorzystać z punku spisowego i wypełnić formularz spisowy z pomocą przeszkolonej osoby. Wypełnienie obowiązku spisowego w urzędzie gminy/miasta przebiega sprawnie, jednak w ostatnich dniach września mogą tworzyć się kolejki.
Nie ma co czekać do ostatniego dnia września na kontakt z rachmistrzem. Ze względu na ograniczenia, może już się z nami nie zdążyć skontaktować. Dlatego warto obowiązek spisowy wypełnić samemu, dzwoniąc na infolinię lub spisując się przez Internet.
Co zrobić żeby nie zapłacić kary grzywny 5000 zł za brak udziału w spisie powszechnym?
Po prostu się spisać jak najszybciej i nie liczyć, że ktoś nie zauważy niespisanego mieszkania czy osoby. Wypełnienie formularza spisowego trwa ok 10 minut. To nie jest trudne!
Informacje o spisie znajdują się na stronie https://spis.gov.pl oraz stronach urzędów gmin i miast.
Komenda Powiatowa Policji w Ostrowi Mazowieckiej otrzymała szansę na uzyskanie sztandaru dla jednostki.
31 maja 2021r. powstał Społeczny Komitet na Rzecz Ufundowania Sztandaru dla Komendy Powiatowej Policji w Ostrowi Mazowieckiej składający się z przedstawicieli samorządu powiatu ostrowskiego tj. Starosta Ostrowski Pana Zbigniew Chrupek, Burmistrz Miasta Ostrów Mazowiecka Pan Jerzy Bauer, Burmistrz Gminy Brok Pan Marek Młyński, Wójtowie Gmin: Ostrów Mazowiecka Pan Waldemar Brzostek, Wąsewo Pan Rafał Kowalczyk, Stary Lubotyń Pan Ireneusz Gumkowski, Małkinia Górna Pani Bożena Kordek, Andrzejewo Pani Beata Ponichtera, Zaręby Kościelne Pani Urszula Wołosiewicz, Boguty Pianki Pan Jędrzej Drewnowski, Szulborze Wielkie Pan Krzysztof Michalec, Nur Pan Rafał Kruszewski oraz Prezes Zarządu Banku Spółdzielczego w Ostrowi Mazowieckiej Pan Bartosz Kublik.
Przedstawiciele lokalnych samorządów świadomi są rangi i prestiżu jakim jest posiadanie sztandaru przez ostrowską policję. Nadanie sztandaru KPP w Ostrowi Mazowieckiej będzie uhonorowaniem trudnej i odpowiedzialnej służby policjantów i policjantek oraz pracowników ostrowskiej jednostki w kwestii bezpieczeństwa mieszkańców powiatu.
Poczet wraz ze sztandarem swoją obecnością dopełni ślubowanie nowo przyjętych policjantów, uroczystości policyjne oraz państwowe.
Komitet uruchamia publiczną zbiórkę, zgromadzone środki zostaną przeznaczone na zakup sztandaru. Zbiórka będzie miała charakter dobrowolnych wpłat na utworzony w tym celu rachunek bankowy w Banku Spółdzielczym w Ostrowi Mazowieckiej.
Mieszkańcy powiatu ostrowskiego i instytucje pragnące wesprzeć zbiórkę będącą uznaniem dla pracy policjantów strzegących bezpieczeństwa mogą dokonywać dobrowolnych wpłat na konto:
Społeczny Komitet Na Rzecz Ufundowania Sztandaru
dla Komendy Powiatowej Policji w Ostrowi Mazowieckiej
Nr rachunku bankowego:
92 8923 0008 0027 6197 2000 0001
Bank Spółdzielczy w Ostrowi Mazowieckiej
Tytuł wpłaty:
Sztandar dla KPP w Ostrowi Mazowieckiej
Strona 8 z 29