Gmina Boguty-Pianki w partnerstwie z Samorządem Województwa Mazowieckiego realizuje projekt pn. „Mazowiecki program przygotowania szkół, nauczycieli i uczniów do nauczania zdalnego” w ramach X Osi priorytetowej  „Edukacja dla rozwoju regionu”, Działania 10.1 „Kształcenie i rozwój dzieci i młodzieży”, Poddziałania 10.1.1 „Edukacja ogólna”, którego celem jest podniesienie jakości nauczania w 472 szkołach z terenu Województwa Mazowieckiego poprzez zakup sprzętu i oprogramowania oraz przeprowadzenie szkoleń mających na celu przygotowanie szkół, nauczycieli i uczniów do nauki zdalnej. W ramach projektu Szkoła Podstawowa im. Ojca Świętego Jana Pawła II w Bogutach-Piankach otrzyma pakiet sprzętu w postaci: zestawów komputerowych, laptopów, drukarek, urządzenia wielofunkcyjnego, projektora multimedialnego, monitora interaktywnego oraz pakiet oprogramowań wspierających naukę zdalną. Ponadto wsparciem szkoleniowym w zakresie nauczania zdalnego objęci zostaną nauczyciele i uczniowie. Wartość projektu wynosi 70 624 291, 63 zł, natomiast dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi: 45 499 838, 76 zł.

Przydomowa oczyszczalnia ścieków przepisy

 Zgodnie z ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2021 r. poz. 888, z późn. zm.) właściciele  nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy na nieczystości ciekłe lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, które spełniają wymagania określone w przepisach odrębnych. Przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest konieczne, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków.

Właściciele nieruchomości zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3a w/w ustawy zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez gromadzenie nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych. Z kolei, art. 5 ust. 1 pkt 3b tejże ustawy – zobowiązuje właścicieli do pozbywania się zebranych nieczystości ciekłych na terenie swojej nieruchomości w sposób zgodny z przepisami ustawy oraz przepisami odrębnymi.

 Stosownie do postanowień zawartych w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach – właściciele nieruchomości, którzy pozbywają się nieczystości ciekłych z terenu swojej posesji są zobowiązani do:

       1) zawarcia umowy z właściwym podmiotem, którym jest:

  • gminna jednostka organizacyjna prowadząca działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych lub
  •     przedsiębiorca, posiadający zezwolenie na prowadzenie działalności w tym zakresie.

Gmina Boguty-Pianki nie posiada gminnej jednostki organizacyjnej, ale istnieje możliwość wykonywania obowiązku pozbywania się nieczystość ciekłych z nieruchomości poprzez zlecenie usługi przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych. Na terenie Gminy Boguty-Pianki stosowne zezwolenia posiadają następujący przedsiębiorcy:

PEŁNA NAZWA JEDNOSTKI

NUMER TELEFONU

Przedsiębiorstwo Robót Komunalnych FARE w Ciechanowcu, ul. Podlaska 1, 18-230 Ciechanowiec 86 277 10 42
PHU ROBERT Robert Godlewski, Drewnowo-Ziemaki 19, 07-325 Boguty-Piank 506 140 705

    2) udokumentowania wykonania obowiązku przez okazanie umowy oraz dowodów zapłaty za usługi pozbywania się nieczystości ciekłych. Oznacza to, że właściciel nieruchomości musi zawrzeć umowę z którymkolwiek przedsiębiorcą wymienionym w powyższej tabeli, zlecać na bieżąco wykonanie usługi oraz przechowywać umowę i dowody zapłaty za wykonanie w/w usługi. Warto przy tym zwrócić uwagę, że stosowna dokumentacja powinna zawierać dowody zapłaty za wszystkie wywozy, których częstotliwość winna uniemożliwiać wypływ nieczystości ze zbiornika, wynikający zwłaszcza z jego przepełnienia, oraz umożliwiać ciągłość w korzystaniu ze zbiornika. Niewłaściwe postępowanie ze ściekami stwarza zagrożenie sanitarne – zanieczyszczenie wód powierzchniowych i gruntowych.

 

Wspomniana ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zobowiązuje Wójta Gminy Boguty-Pianki do sprawowania kontroli nad przestrzeganiem i stosowaniem jej przepisów.

 

Od 2022 roku Wójt Gminy Boguty-Pianki zwiększy kontrole w tym zakresie.

 

Pamiętajmy o tym, aby regularnie opróżniać zbiorniki bezodpływowe oraz wymagać potwierdzenia wykonania usługi od przedsiębiorcy, który wykonuje dla nas usługę opróżniania zbiornika na nieczystości ciekłe.

W przypadku posiadania przydomowej oczyszczalni ścieków – właściciel nieruchomości powinien mieć na uwadze, aby osad ściekowy regularnie wywozić zgodnie z instrukcją eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków oraz pamiętać o tym, aby wykonywać stosowne badania oczyszczonych ścieków (tzn. ścieków wprowadzanych do wód lub do ziemi), zgodnie z obowiązującymi odrębnymi przepisami.

Urząd Gminy w Bogutach-Piankach informuje wszystkich producentów rolnych, że w terminie od dnia 1 lutego do dnia 28 lutego 2022 r. należy złożyć odpowiedni wniosek do Wójta Gminy Boguty-Pianki o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej w ramach limitu określonego na 2022 rok.

W celu usprawnienia pracy, składane wnioski o zwrot podatku akcyzowego powinny być kompletnie wypełnione, wraz z wymaganymi dokumentami:
Wniosek o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej (wniosek w załączniku)
pdfWzór wniosku o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napdowego wykorzystywanego do produkcji rolnej w 2022 r
dokument wydany przez kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zawierający informacje o liczbie dużych jednostek przeliczeniowych bydła będącego w posiadaniu producenta rolnego;

W SZCZEGÓLNOŚCI NALEŻY ZWRÓCIĆ UWAGĘ NA:

  • PODANIE PRAWIDŁOWEGO NUMERU KONTA BANKOWEGO, NA KTÓRY BĘDZIE DOKONYWANY ZWROT;
  • PODPISY NA WNIOSKU I OŚWIADCZENIACH;
  • PODANIE NUMERU TELEFONU, W CELU EWENTUALNYCH WYJAŚNIEŃ.


Roczny limit zwrotu podatku akcyzowego jest ustalony jako suma:
• kwoty stanowiącej iloczyn stawki zwrotu podatku na 1 litr oleju napędowego, liczby 110 oraz powierzchni użytków rolnych,
• kwoty stanowiącej iloczyn stawki zwrotu podatku na 1 litr oleju napędowego, liczby 40 oraz średniej rocznej liczby dużych jednostek przeliczeniowych bydła.

Stawka zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej w 2022 roku wynosi 1 zł na 1 litr oleju.

Wypłata kwoty zwrotu nastąpi w terminie 1 - 30 kwietnia 2022 r.

Od 1 lipca 2021 r właściciele i zarządcy budynków mają obowiązek zgłoszenia źródła ogrzewania do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB)*.
Deklaracje, można składać online, bezpośrednio w CEEB lub w wersji papierowej, za pośrednictwem urzędu gminy.
Zapraszamy również do odwiedzenia strony Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków, na której znajdziecie Państwo m.in. filmy instruktażowe, wzory wniosków i deklaracji oraz bogatą sekcję z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania (FAQ).
 
CEEB

ankieta melioracja

Ankieta jest skierowana do polskich rolników i służy poznaniu opinii na temat zagadnień wodno-melioracyjnych. Badanie jest realizowane na zlecenie firmy Agrocom Polska i jest częścią projektu INOMEL (współfinansowanego ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.)

Dostępna pod linkiem:
https://forms.gle/vejj2wCt71Dp6hVEA

 

Odpowiedzi są anonimowe i będą prezentowane tylko w postaci zbiorczych opracowań.

Opinie rolników w tej sprawie są bardzo ważne, a uzyskane wyniki posłużą do:

a) upowszechniania znaczenia gospodarczego, społecznego i środowiskowego nowoczesnych rozwiązań melioracyjnych,

b) wpływania na kształt polityki rolnej sprzyjającej inwestycjom melioracyjnym,

c) wsparcia rozwoju polskich gospodarstw rolnych w obliczu aktualnych wyzwań przyrodniczych i ekonomicznych.

Ewentualne pytania dotyczące ankiety i badań z nią związanych należy kierować na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Gmina Boguty-Pianki w partnerstwie z Samorządem Województwa Mazowieckiego realizuje projekt pn. „Mazowiecki program przygotowania szkół, nauczycieli i uczniów do nauczania zdalnego” w ramach X Osi priorytetowej  „Edukacja dla rozwoju regionu”, Działania 10.1 „Kształcenie i rozwój dzieci i młodzieży”, Poddziałania 10.1.1 „Edukacja ogólna”, którego celem jest podniesienie jakości nauczania w min. 330 szkołach z terenu Województwa Mazowieckiego poprzez zakup sprzętu i oprogramowania oraz przeprowadzenie szkoleń mających na celu przygotowanie szkół, nauczycieli i uczniów do nauki zdalnej. W ramach projektu Szkoła Podstawowa im. Ojca Świętego Jana Pawła II w Bogutach-Piankach otrzyma pakiet sprzętu w postaci: zestawów komputerowych, laptopów, drukarek, urządzenia wielofunkcyjnego, projektora multimedialnego, monitora interaktywnego oraz pakiet oprogramowań wspierających naukę zdalną. Ponadto wsparciem szkoleniowym w zakresie nauczania zdalnego objęci zostaną nauczyciele i uczniowie. Wartość projektu wynosi 55 624 305, 00 zł, natomiast dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi: 40 374 335, 00 zł.

Gmina Boguty-Pianki stawia na ekologię!
 
Kolejne budynki w Gminie Boguty-Pianki przejdą termomodernizację.Tym razem prace remontowe odbędą się w Gminnym Ośrodku Kultury i Sportu oraz Szkole Podstawowej im. Ojca Św. Jana Pawła II w Bogutach – Piankach. Inwestycje będą miały efekt ekologiczny – poprawią jakość powietrza w gminie. Ocieplone i zmodernizowane budynki to także lepsze warunki do nauki oraz pracy. Decyzją zarządu województwa mazowieckiego projekt otrzyma ponad 2 mln zł dofinansowania w ramach programu regionalnego na lata 2014-2020. 6 października umowę w tej sprawie podpisali członkowie zarządu województwa mazowieckiego Elżbieta Lanc i Janina Ewa Orzełowska oraz wójt gminy Boguty-Pianki Jędrzej Michał Drewnowski i skarbnik Mirosława Zbrzeźniak.
W Gminnym Ośrodku Kultury i Sportu wiele się zmieni. Wsparcie z funduszy europejskich pozwoli na szereg prac termomodernizacyjnych. Będzie to m.in. ocieplenie ścian zewnętrznych wraz z pracami towarzyszącymi, ocieplenie dachu nad częścią budynku, a także stropu pod nieogrzewanym poddaszem.
W ośrodku wymienione zostaną okna i drzwi zewnętrzne. Pojawi się nowy kocioł na pellet wraz z automatyką sterującą, a stare grzejniki zostaną wymienione na grzejniki płytowe z zaworami termostatycznymi. Zakres prac obejmie także modernizację instalacji ciepłej wody użytkowej. Dodatkowo beneficjent nie zapomni o wymianie oświetlenia na te energooszczędne LED oraz rozbuduje instalację odgromową budynku.
Zakres prac w Szkole Podstawowej im. Ojca Św. Jana Pawła II obejmie wymianę starego pieca na kocioł gazowy, przyłączenie i wykonanie wewnętrznej instalacji gazowej i przystosowanie pomieszczenia na potrzeby kotłowni. Następnie zaplanowana jest budowa zewnętrznej instalacji gazowej, wykonanie systemu detekcji i alarmu gazu i CO oraz montaż niezbędnej armatury i urządzeń wraz z wszelkimi robotami towarzyszącymi. W ramach projektu zostaną wymienione okna i drzwi zewnętrzne, ściany, dachy i stropodachy budynku ocieplone, a oświetlenie na terenie szkoły będzie LED-owe. Aby umożliwić produkcję energii elektrycznej, na obu budynkach zamontowana zostanie instalacja fotowoltaiczna.
To już druga w tym roku podpisywana umowa na dofinansowanie działań, których celem jest podniesienie efektywności energetycznej budynków należących do Gminy Boguty-Pianki. Łączna kwota dofinansowania ze środków UE to ponad 3 mln zł. Oprócz bardzo istotnego i oczekiwanego efektu ekologicznego realizacja zadania przyniesie w kolejnych latach także znaczące oszczędności finansowe.
Dzięki tej inwestycji obniżona zostanie emisji dwutlenku węgla, pyłów i gazów powstających podczas produkcji energii ze źródeł konwencjonalnych o ponad 300 ton CO2/rocznie, a co za tym idzie poprawi się jakości życia i zdrowia mieszkańców Gminy i przede wszystkim użytkowników budynków Szkoły Podstawowej im. Ojca Św. Jana Pawła II w Bogutach – Piankach i Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w Bogutach – Piankach.
Wyremontowane placówki będą też bezpieczniejsze, funkcjonalne i estetyczne, zarówno dla dzieci, mieszkańców jak i pracowników.
 
podpisanie umowy 2
 
podpisanie umowy 3
 
podpisanie umowy 1

KRUS zgodnie ze swym ustawowym obowiązkiem zapewnia rolnikom uprawnionym do świadczeń Kasy możliwość korzystania z rehabilitacji leczniczej. Rehabilitacja jest organizowana w formie
21-dniowych, bezpłatnych turnusów prowadzonych we własnych Centrach Rehabilitacji Rolników KRUS w Kołobrzegu, Świnoujściu, Szklarskiej Porębie, Jedlcu, Iwoniczu Zdroju i Horyńcu Zdroju.

Osoba, która chce skorzystać z rehabilitacji organizowanej przez KRUS, musi spełniać określone wymogi.

Z rehabilitacji Leczniczej mogą skorzystać rolnicy ubezpieczeni w KRUS z mocy ustawy w pełnym zakresie, osoby ubezpieczone na wniosek w pełnym zakresie nieprzerwanie co najmniej przez
18 miesięcy przed złożeniem wniosku oraz osoby posiadające prawo do okresowej renty rolniczej
z tytułu niezdolności do pracy, jeżeli zachowały zdolność do samodzielnej egzystencji,
ze schorzeniami:

  • Narządu ruchu (np. stany pourazowe kości, stawów, choroby zwyrodnieniowe kręgosłupa
    i pozostałych stawów, reumatoidalne zapalenie stawów)

  • Układu krążenia (np. choroba niedokrwienna serca, nadciśnienie tętnicze)

  • Po przebytej chorobie COVID-19 (np. przebyte covidowe śródmiąższowe zapalenie płuc
    w okresie wydolności oddechowej).
    Rehabilitacja po COVID-19 może być przeprowadzona po co najmniej 12 tygodniach od zachorowania.

W przypadku zainteresowania wyjazdem na rehabilitację należy złożyć Wniosek o skierowanie na rehabilitację leczniczą (formularz KRUS) wystawiony przez lekarza POZ lub lekarza specjalistę wraz z niezbędnymi wynikami badań i dokumentacją dot. leczenia.

Druk wniosku dostępny jest na stronie internetowej Kasy www.krus.gov.pl w zakładce Rehabilitacja lub w placówce KRUS.

Wniosek o skierowanie na rehabilitację leczniczą wraz z załącznikami należy złożyć w najbliższej Placówce KRUS.

Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 29 760-74-20

W związku przeprowadzeniem inwentaryzacji źródeł ciepła na terenie Gminy Boguty-Pianki od 04.10.2021 r do 07.11.2021 r. odwiedzą Państwa ankieterzy firmy Ekodialog. Przeprowadzą oni krótką ankietę m.in. na temat rocznego zużycia paliwa do ogrzewania czy instrukcji obsługi źródła ciepła. Ankieterzy będą posiadać stosowne upoważnienie Wójta. Zwracamy się do Państwa z prośbą o rzetelną informację na temat stosowanego źródła ciepła. Ocena skali problemu ułatwi skuteczne pozyskiwanie dofinansowanie na wymianę kotłów oraz innych zadań z zakresu ochrony powietrza.

Inwentaryzacja źrodeł ciepła plakat

Do końca spisu zostało kilka dni. Spora grupa mieszkańców Mazowsza przypomniała sobie o tym obowiązku właśnie teraz, blokując infolinię i punkty spisowe. Jeśli obawiasz się, że nie zdążysz się spisać i zapłacisz grzywnę, to mamy dla Ciebie rozwiązanie. Zostaw numer telefonu na infolinii. Oddzwonimy.

Najprostszą i najwygodniejszą metodą udziału w spisie jest samodzielne wypełnienie formularza na stronie https://spis.gov.pl/. Logujesz się podając identyfikator PESEL lub przez profil zaufany.

Do końca września jest również możliwość spisania się przez telefon. To odpowiednia opcja dla osób, które nie mają komputera z Internetem lub wolą mieć wsparcie rachmistrza. Ze względu na bardzo duże obciążenie infolinii, zmieniono zasady jej funkcjonowania. Wystarczy zadzwonić pod nr 22 279 99 99, postępować zgodnie z komunikatami i na koniec zostawić swój nr telefonu. Rachmistrz bardzo szybko oddzwoni z nr infolinii lub 22 828 88 88. Na ekranie może się wyświetlić tylko jeden z tych dwóch numerów.

Jeśli w najbliższym czasie będziesz w urzędzie gminy/miasta, możesz skorzystać z punku spisowego i wypełnić formularz spisowy z pomocą przeszkolonej osoby. Wypełnienie obowiązku spisowego w urzędzie gminy/miasta przebiega sprawnie, jednak w ostatnich dniach września mogą tworzyć się kolejki.

Nie ma co czekać do ostatniego dnia września na kontakt z rachmistrzem. Ze względu na ograniczenia, może już się z nami nie zdążyć skontaktować. Dlatego warto obowiązek spisowy wypełnić samemu, dzwoniąc na infolinię lub spisując się przez Internet.

Co zrobić żeby nie zapłacić kary grzywny 5000 zł za brak udziału w spisie powszechnym?

Po prostu się spisać jak najszybciej i nie liczyć, że ktoś nie zauważy niespisanego mieszkania czy osoby. Wypełnienie formularza spisowego trwa ok 10 minut. To nie jest trudne!

Informacje o spisie znajdują się na stronie https://spis.gov.pl oraz stronach urzędów gmin i miast.