⏰Tylko do końca sierpnia rolnicy mogą złożyć żądanie (oświadczenie) przyznania płatności dla małych gospodarstw w ramach płatności bezpośrednich. Nabór prowadzony jest przez system teleinformatyczny Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR)
.
🚜Płatność dla małych gospodarstw jest jednoroczna i dobrowolna i może zostać przyznana rolnikom:
– posiadającym gospodarstwa o powierzchni do 5 ha użytków rolnych;
– którzy wcześniej złożyli wniosek o przyznanie płatności bezpośrednich na
2023 r. i tylko jeżeli uzyskali płatności w 2022 r. (lub są następcami prawnymi takich rolników).
💰Kwota wsparcia wyniesie równowartość w złotych kwoty 225 EUR/ha (maksymalnie 1 125 EUR na gospodarstwo).
 
Zgodnie z przepisami unijnymi płatność dla małych gospodarstw zastępuje inne rodzaje płatności bezpośrednich, tj. podstawowe wsparcie dochodów, płatność redystrybucyjną, płatność dla młodych rolników, ekoschematy i płatności związane z produkcją.
Więcej informacji dostępnych jest na stronie internetowej ARiMR: https://www.gov.pl/.../platnosc-dla-malych-gospodarstw-2023
susza


Wójt Gminy Boguty-Pianki informuje, że rolnicy mogą już składać indywidualnie, tj. bez udziału Gminy, wnioski o oszacowanie szkód w gospodarstwach rolnych powstałych w wyniku wystąpienia suszy poprzez aplikację publiczną „Zgłoś szkodę rolniczą”.✔️

Aplikacja suszowa jest dostępna w linku:
https://aplikacje.gov.pl/app/susza/#/campaign

📍Podpisanie i wysłanie wniosku możliwe będzie, zgodnie z informacją zawartą na stronie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi po
20 września 2023 r. 📧

📍 W dniu 13 lipca br. Rada Ministrów wprowadziła nowe przepisy (Dz. U. z 2023r, poz. 1350), które umożliwiają złożenie wniosku do komisji gminnej o oszacowanie szkód przez komisję, ale zaznaczyć należy, że jest to procedura dodatkowa, a złożenie wniosku przez aplikację publiczną jest obligatoryjne i stanowi warunek otrzymania ewentualnej pomocy ze strony Państwa.

📍 W związku z monitorowaniem pól za pomocą map satelitarnych wnioski przez aplikację można zgłaszać nawet po zbiorze plonów, natomiast w przypadku, gdy rolnik chciałby (dodatkowo), aby szacowania szkód dokonała również komisja, zobowiązany będzie zrobić to z takim wyprzedzeniem, aby komisja mogła oszacować straty w terenie, tj. uprawa w plonie głównym, którą rolnik zgłasza do oszacowania musi znajdować się na polu w dniu lustracji. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa i Wojewody szacunek dokonywany przez komisje gminne nie jest możliwy po sprzątnięciu rośliny w plonie głównym. Do wniosku należy dołączyć ksero wniosku o płatność obszarową złożonego do ARiMR za 2023 rok.
 

nagłówek

Gmina Boguty-Pianki od dnia 14 lipca 2022r. realizuje Projekt pn. „Termomodernizacja  budynków użyteczności publicznej w Gminie Boguty Pianki” zadanie: „Głęboka termomodernizacja budynków Szkoły Podstawowej w Bogutach -Piankach”.  Wykonawcą robót budowlanych jest firma Bomar 2 Tomasz Gajewski z Sadowne.

 

Dofinansowanie do robót termomodernizacyjnych Budynku Szkoły Podstawowej wynosi 1 579 439,29zł, co stanowi 80% kosztów kwalifikowanych. 

Budynek Szkoły Podstawowej im. Ojca Św. Jana Pawła II został w całości ocieplony oraz zostały wymienione    wszystkie okna oraz drzwi zewnętrzne. Ponadto Szkoła otrzymała nowe źródło ciepła wraz z nową wewnętrzną     instalacją centralnego ogrzewania. Źródło ciepła jakie zasila szkołę to dwa kotły gazowe o mocy ok. 122 kW każdy. Gaz zasilający kotły będzie dostarczany z dwóch zbiorników podziemnych o pojemności 4 850,00 m3 każdy.  Szkoła otrzymała nowe oświetlenie LED-owe oraz instalację fotowoltaiczną o mocy ok. 9,24 kW zlokalizowaną na dachu budynku.

szkoła

 

Dnia 27.06.2023r. Gmina podpisała umowę z firmą Bomar 2 Tomasz Gajewski na prace termomodernizacyjne dla budynku Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu. Budynek zostanie ocieplony w całości, zostanie wymieniona stolarka okienna oraz drzwiowa. W budynku zostanie wymienione źródło ciepła oraz instalacja centralnego ogrzewania. Ponadto budynek zyska nową instalację elektryczną oraz oświetlenie LED, a sala widowiskowa zostanie wyposażona również w instalacje audio i wideo. Na dachu budynku zostanie zamontowana instalacja fotowoltaiczna.

gok

 

 Założeniem i głównym celem projektu jest poprawa jakości powietrza w Gminie Boguty-Pianki.

Zwiększenie efektywności energetycznej budynków wpłynie na poprawę jakości powietrza oraz zwiększenie komfortu użytkowników. W wyniku powyższych działań wzrośnie również świadomość użytkowników w zakresie dbałości o środowisko naturalne oraz o lokalne i regionalne zasoby przyrodnicze. Działania te przyniosą również korzyści finansowe, mianowicie dzięki termomodernizacji budynku oraz zastosowaniu odnawialnych źródeł energii Gmina będzie mogła zaoszczędzić na kosztach ogrzewania. Zgodnie z danymi statystycznymi Głównego Urzędu Statystycznego przeciętna średnioroczna cena detaliczna 1000kg węgla kosztowała 2329,03 zł.  Do ogrzania budynku Szkoły Gmina zużywała do tej pory 128,92t co w przeliczeniu daje koszt ok. 300 250,00 zł. w sezonie grzewczym 2022/2023 Gmina za ogrzanie budynku szkoły zapłaciła ok. 67 300,00zł. Z powyższych danych widzimy sporą oszczędność finansową na zmianie źródła ciepła w budynku Szkoły Podstawowej.

Projekt wynika z długofalowych celów Gminy Boguty-Pianki w zakresie ograniczenia niskiej emisji i poprawy efektywności energetycznej budynków, szczególnie służących użyteczności publicznej. Władze gminy, przy wyborze zadań inwestycyjnych dotyczących ochrony środowiska stawiają na sukcesywną realizację zadań, które prowadzić będą do osiągnięcia celów określonych w Programie Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Boguty-Pianki 2020-2025 tj. ograniczenia niskiej emisji.

Chroń pszczoły i inne owady zapylające! 
 
Komunikat Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Roślin i Nasiennictwa w Warszawie
 
Mając na uwadze rozpoczynający się sezon wegetacyjny i kwitnienie roślin będących pożytkiem dla owadów zapylających pamiętajmy że: nieprawidłowo wykonywane zabiegi chemicznej ochrony roślin niosą zagrożenie dla pszczół i innych zapylaczy.
Wykonując zabiegi środkami ochrony roślin należy w szczególności:
 
▶️stosować wyłącznie środki ochrony roślin dopuszczone do obrotu i stosowania na podstawie wydanych przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zezwoleń lub pozwoleń
▶️stosować środki ochrony roślin zgodnie z warunkami określonymi w etykiecie
▶️używać środków ochrony roślin w taki sposób, aby minimalizować negatywny wpływ zabiegów chemicznych na organizmy niebędące celem zabiegu
▶️nie wykonywać zabiegów w warunkach sprzyjających znoszeniu cieczy użytkowej podczas zabiegu, czyli nie wykonywać zabiegu przy prędkości wiatru większej niż 4 m/s
▶️zachowywać minimalne odległości od pasiek tj. 20 m dla opryskiwaczy polowych i sadowniczych,
▶️nie stosować preparatów toksycznych dla pszczół w okresie kwitnienia roślin uprawnych oraz w uprawach, na których występują kwitnące chwasty
▶️wykonywać zabiegi po zakończonych lotach owadów zapylających
▶️stosować środki ochrony roślin w taki sposób, aby przeciwdziałać znoszeniu środków ochrony roślin
▶️stosować środki ochrony roślin z uwzględnieniem zasad integrowanej ochrony roślin, zwracając szczególną uwagę na ochronę organizmów pożytecznych oraz stwarzanie warunków sprzyjających ich występowaniu.
 
Upadki pszczół z terenu woj. mazowieckiego, których przyczyną może być nieprawidłowe stosowanie środków ochrony roślin należy zgłaszać do Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Roślin i Nasiennictwa w Warszawie. Dane kontaktowe zamieszczone są pod adresem: http://piorin.gov.pl/mz-struktura/mz-ot/
 
DODATKOWE INFORMACJE:
Zgodnie z art. 31 ust. 4 lit. b ww. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczącego wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylającego dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG, wymogi związane ze stosowaniem środka ochrony roślin mogą zawierać obowiązek poinformowania przed użyciem środka wszystkich sąsiadów, którzy mogą być narażeni na znoszenie cieczy roboczej i którzy zwrócili się o taką informację. Etykiety środków zawierają stosowne zapisy w tym zakresie.
Przykładowe materiały edukacyjne dotyczące ochrony owadów zapylających dostępne są pod adresami:

Informujemy o obowiązku aktualizacji deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku:

  • narodzin dziecka
  • śmierci domownika/użytkownika
  • zmiany ilości osób zamieszkałych na danej nieruchomości